Buddies 23

Saminte Ekeland

Ekelands werk kenmerkt zich door een chemisch huwelijk tussen materiaal en stijl. Het ‘doek’ is altijd transparant plastic. Het doek is daarmee nooit het blanco doek, maar altijd het doek-in-de-wereld. Ekelands stijl is in de afgelopen 20 jaar geëvolueerd van abstracte collages met spelden, van papier naar figuratieve beelden van panty’s en naaigaren, en nu wit abstract geschilderd zwart naaigaren. Het bronmateriaal is een eigen foto of een nieuwsfoto. Gelaagdheid in een vrij letterlijke betekenis is tevens kenmerkend voor haar stijl. Het is verwant aan schildertechnieken waar de ene laag door de andere zichtbaar is. Die stijl is mede gedreven door de inhoud van haar werk. Die kan worden omschreven als ‘kwetsbaar’ en ‘vloeibaar’ terwijl het onderwerp vaak juist heel scherp en hard is.

In het nieuwe werk is de obsessie met plattegronden verdiept en verbonden met portretten. De nieuwste werken zijn erg minimalistisch en Zero-achtig. Kwetsbaarheid – een echt Ekeland thema – hernomen en verrijkt. Soms wordt het ” doek” – transparant plastic – helemaal achtergelaten en bestaat het werk slechts uit verf en draad.

Sieuw maakt ook plattegronden met kleurpotloden op papier. Zijn plattegronden bezitten daarentegen helende kwaliteiten. Getest door de tijd en het werkt echt!

Rolf Den Dunnen

Den Dunnen is nog altijd in de ban van typemachines. Typemachines zijn volgens hem niet alleen prachtig op zichzelf, maar ze dragen hun legendarische associaties van decennia met zich mee. Dit werk is geïnspireerd op de ZERO-beweging van begin jaren zestig. In de herhaling van Den Dunnens getypte letters, woorden of tekens zit een verborgen schoonheid. In de herhaling zit een grandeur, een grootsheid verborgen. Maar in de herhaling zit ook een vervreemding. Door de herhaling van hetzelfde, het achter elkaar aaneenrijgen en deels overlappen van de getypte cijfers, letters, woorden en tekens ontstaat een gecodeerd geheimzinnig beeld. Het is deze verbeelde mystificatie die soms inderdaad iets ‘groots’ onthult, maar tegelijk ook iets vreemds, iets geheimzinnigs. De vervreemding van dit werk wordt soms geduid als: religieus of overstijgend, maar niet in een metafysische zin. Het werk lijkt te speuren naar een levende overstijging: een verwondering en viering van onze sterfelijkheid.

Het nieuwe werk op handgeschept papier of canvas en linnen is in zijn Olympia typemachines gerold als op een pijnbank waar alle geheimen aan worden ontrukt in glorieus zwart, fel rood en marine blauw.

Den Dunnen’s nieuwste werk is conceptueler: teksten als beeld zijn het uitgangspunt. Maar de boodschap is gelukkig niet belangrijker dan de uitdrukkingsvorm.

Wendell Jesse Kerwhen

Echoes van Kerwhens geworpenheid in een geweldadig Mali tekent hij in zwartwit op papier: revolvers in een grid, revolvers herhaald. Komt alle macht nog steeds uit de loop van een revolver?

Otte Jacob

Futuristisch aandoende geometrische elkaar doorsnijdende vlakken en trappen met een sterke architectonische sfeer getekend met kleurpotlood op papier. Als Jacob wakker wordt dan droomt hij nog.